Fruktoza – czy warto zastąpić nią zwykły cukier

Cukrzyca jest prawdziwą plagą XXI wieku. Dlatego tak ważna jest zbilansowana dieta, dostarczająca do organizmu wszelkie, niezbędne składniki odżywcze. Zdrowe odżywianie bez cukru jest bardzo trudne, zwłaszcza dla osób, które chcą szybko schudnąć. Dlatego warto korzystać z zamienników tradycyjnego cukru. Fruktoza występuje naturalnie w owocach i warzywach, więc z powodzeniem może zastępować cukier. Jej plusem jest mniejsza kaloryczność, naturalne pochodzenie roślinne, niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że fruktoza dla cukrzyków i osób na diecie, jest znacznie bardziej bezpieczna niż tradycyjny, biały cukier.

Plusy i minusy fruktozy w zdrowej diecie

Naturalne pochodzenie fruktozy czyni ją znacznie zdrowszą od cukru. Przyjrzyjmy się jednak procesom jej wchłaniania. Fruktoza trafia do wątroby i omija układ krwionośny. Dlatego nie podnosi poziomu cukru we krwi i jest bezpieczniejsza dla osób zmagających się z cukrzycą. Jednak eksperci podkreślają, że przy długim stosowaniu fruktozy, przekształca się w wątrobie w kwas mlekowy. Może doprowadzić do stłuszczenia tego ważnego narządu, podniesienia ciśnienia krwi i zmian miażdżycowych. Dlatego w zdrowej diecie warto zastąpić sacharozę fruktozą, jednak należy przestrzegać pewnych zasad. Przede wszystkim warto zachować umiar. Fruktoza jako cukier owocowy występuje w owocach i miodzie. Jej nadmiar nie jest obojętny dla organizmu. Przy zbilansowanej diecie fruktoza daje pozytywne efekty i wspomaga odchudzanie, jednak należy pamiętać, by nie przekraczać zalecanej dawki dziennej.

Naturalne cukry sprzymierzeńcem w walce o zdrowie i szczupłą sylwetkę

Choć fruktoza jest naturalnie występującym cukrem i spożywamy ją w postaci owoców i miodu, jednak jej nadmiar może być niebezpieczny. Naturalne cukry to np. stewia lub ksylitol, pomagają w utrzymaniu optymalnego poziomu cukru we krwi. Fruktoza stosowana z rozwagą może być sprzymierzeńcem w walce o szczupłą sylwetkę, jednak pod pewnymi warunkami. Jednym z ważniejszych jest odpowiednie dawkowanie. Jeśli zwykły cukier-sacharozę, zastąpimy fruktozą, nasz organizm nadal będzie odczuwał głód cukru. W tym momencie zacznie szukać suplementacji. Dlatego warto dbać o zbilansowaną dietę. Dobrze dobrane proporcje cukrów i innych składników odżywczych sprawią, że odczucie głodu będzie niewielkie, a co za tym idzie, szybciej schudniemy. Cukry są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zamiast białego cukru warto sięgać po naturalne cukry, pochodzące z roślin, np. stewię lub ksylitol. Fruktoza może być pomocna, ale tylko wówczas, gdy stosowana jest z rozwagą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.